|
Міністерство освіти і науки України спільно з платформою EdEra закликали взяти участь в оновленні програм для 5-9 класів. Після спроби участі в «оновленні» навчальної програми з математики виникли сумніви в ефективності такого підходу. |
На вказаній платформі EdEra голосувати може будь-хто. Профілі в соціальних мережах при цьому можуть бути довільні. Це значить, що і зміст повідомлень, і результати голосування можуть мати сумнівну цінність. Тим більше, що кількість людей, які беруть участь в обговоренні, на даний час критично мала.
Виявляється, що обговорення проектів навчальних програм на платформі EdEra – справа невдячна. Моя спроба була такою.
До теми 4.1.4 «Коло і круг» у навчальній програмі з геометрії для 7 класу я написав повідомлення: «Вилучення теми «Геометричні побудови» - це порушення Державного стандарту загальної середньої освіти. І це продовжувалося протягом двох років».
Модератор Андрій Паньков відповів: «З юридичної точки зору Ви не праві. Діти практично до кожної задачі роблять рисунок, а отже виконують геометричні побудови.
Не применшуючи значущості задач на побудову. Логіка їх видалення була наступна: годин на вивчення предмета, очевидно, хотілось би більше. Є тема яка досить складно засвоюється і її вилучення не порушує логіку викладу матеріала...».
Вважаю доречним прокоментувати відповідь Андрія Панькова в двох аспектах - юридичному та методичному.
1. Юридична сторона питання розкрита у статті «Зміни в освіті: ознаки реформи чи волюнтаризму? Частина 2» на сайті «Шкільна освіта». Дуже шкода, що цю статтю мало хто прочитав, на відміну від частини 1. Для наочності нижче подані витяги з документів, про які йде мова.
1) Витяг з Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392:
Зміст освіти
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
IV. Освітня галузь «Математика»
Основна школа
|
Геометричні фігури
|
|
Побудова циркулем і лінійкою.
|
виконувати основні побудови на площині циркулем і лінійкою, застосовувати вивчені означення, властивості і методи до розв’язування найпростіших задач, зокрема прикладного змісту
|
2) Витяг з навчальної програми з математики для учнів 5- 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ № 664 від 06.06.2012):
К-ть год
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня
|
18
|
Тема 4. КОЛО І КРУГ. ГЕОМЕТРИЧНІ ПОБУДОВИ
Коло. Круг
Дотична до кола, її властивість
Коло, описане навколо трикутника
Коло, вписане в трикутник
Задача на побудову та її розв’язування.
Основні задачі на побудову:
- побудова трикутника за трьома сторонами;
- побудова кута, що дорівнює даному;
- побудова бісектриси даного кута;
- поділ даного відрізка навпіл;
- побудова прямої, яка перпендикулярна до даної прямої
Геометричне місце точок
|
Учень/учениця:
наводить приклади геометричних фігур, указаних у змісті
пояснює, що таке: задача на побудову; геометричне місце точок
формулює:
- означення: кола, круга, їх елементів, дотичної до кола, серединного перпендикуляра до відрізка, кола, описаного навколо трикутника, і кола, вписаного в трикутник;
- властивості: серединного перпендикуляра до відрізка, бісектриси кута, дотичної до кола, діаметра і хорди кола, серединних перпендикулярів до сторін трикутника, бісектрис кутів трикутника
зображує та знаходить на малюнках: коло та його елементи; дотичну до кола; коло, вписане в трикутник; коло, описане навколо трикутника
будує за допомогою циркуля і лінійки: трикутник за трьома сторонами; кут, що дорівнює даному; бісектрису кута; середину відрізка; пряму, яка перпендикулярна до даної прямої
обґрунтовує правильність виконаних побудов для основних задач
доводить:
- властивості дотичної до кола;
- теореми про існування кола, вписаного в трикутник, і кола, описаного навколо трикутника
застосовує вивчені означення і властивості до розв’язування задач, у т.ч. на побудову
|
Жовтим кольором виділений вилучений матеріал.
3) Витяг з навчальної програми з математики для учнів 5- 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ № 664 від 06.06.2012) (Із змінами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України № 585 від 29.05.2015):
К-ть год
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня
|
13
|
Тема 4. КОЛО І КРУГ
Коло. Круг
Дотична до кола, її властивість
Коло, описане навколо трикутника
Коло, вписане в трикутник
Геометричне місце точок
|
Учень/учениця:
наводить приклади геометричних фігур, указаних у змісті
пояснює, що таке: геометричне місце точок
формулює:
- означення: кола, круга, їх елементів, дотичної до кола, серединного перпендикуляра до відрізка, кола, описаного навколо трикутника, і кола, вписаного в трикутник;
- властивості: серединного перпендикуляра до відрізка, бісектриси кута, дотичної до кола, діаметра і хорди кола, серединних перпендикулярів до сторін трикутника, бісектрис кутів трикутника, властивості дотичної до кола
зображує та знаходить на малюнках: коло та його елементи; дотичну до кола; коло, вписане в трикутник; коло, описане навколо трикутника
застосовує вивчені означення і властивості до розв’язування задач
|
2. Методична сторона питання.
Учителі математики добре знають, що у шкільному курсі геометрії є чимало задач, для розв’язування яких не потрібно виконувати малюнок. Але для розв’язування більшості геометричних задач малюнок потрібний. Він може виконуватися не точно і допомагає розв’язати задачу.
Задачі на побудову за допомогою циркуля і лінійки – це окремий вид геометричних задач. У 7 класі необхідно навчити дітей виконувати основні задачі на побудову циркулем і лінійкою: побудова трикутника за трьома сторонами; побудова кута, що дорівнює даному; побудова бісектриси даного кута; поділ даного відрізка навпіл; побудова прямої, яка перпендикулярна до даної прямої. Ці задачі не є «досить складними». Логіка їх видалення, на мою думку, була проста – «ніякої логіки».
І, взагалі, бажано було би, щоб модератором обговорення проектів навчальних програм з математики на платформі EdEra був учитель математики або хоча б людина, яка має якесь відношення до математики, бо після отриманої відповіді в мене виникли сумніви в останньому.
Петро Мороз
P.S. Вже після опублікування статті поцікавився, хто ж такий Андрій Паньков (Google все знає). Виявляється, що він – кандидат фізико-математичних наук… Чому ж такий непрофесійний коментар? Тому, що «розвантаження» навчальної програми з математики у 2015 році проводилося на підставі наказу Міністерства освіти і науки України від 06.02.2015 № 100 «Про розвантаження навчальних програм для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів», яким визначено склад робочої групи з розроблення програми з математики:
1. Бурда Михайло Іванович - завідуючий відділу математичної та інформативної освіти Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор
2. Паньков Андрій Вікторович – науковий співробітник відділення науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти ІІТЗО
3. Якір Михайло Семенович – вчитель Києво-Печерського ліцею № 141 «Лідер» м. Києва
4. Номіровський Дмитро Анатолійович - професор факультету кібернетики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, доктор фізико-математичних наук, професор. |