Новини
Управління
Нормування праці Охорона праці Планування роботи Система контролю Шкільна документація Атестація педпрацівників Робота педради Реформа освіти Освітній менеджмент
Методика
Освітні технології Методичні рекомендації Діагностична робота Стан викладання Навчальні кабінети Методичний кабінет Аналіз уроку Анкетування
Учительська
Календарне планування Поурочне планування Сценарії заходів Майстер-клас Класне керівництво Тести для учителів Педагогічний словник Творчість учителів
Бібліотека
Нормативні документи Навчальні підручники Облік підручників Електронний каталог Сценарії Бланки, форми Актуальні питання
Для батьків
Сім'я і закон Сім'я і виховання Методика виховання Батьки і педагоги Здоров'я дітей Поради психолога Батьківські тести Завдання для батьків
Для учнів
Захист своїх прав Молодь і суспільство Самовиховання Як правильно вчитися? Крилаті вирази Саморозвиток Шкідливі звички Учнівські тести Цікавий Інтернет
Головна » 2017 » Лютий » 20 » SOS! Математику треба відстоювати!
09:41
SOS! Математику треба відстоювати!
Міністерство освіти і науки України спільно з платформою EdEra закликали взяти участь в оновленні програм для 5-9 класів. Після спроби участі в «оновленні» навчальної програми з математики виникли сумніви в ефективності такого підходу.

На вказаній платформі EdEra голосувати може будь-хто. Профілі в соціальних мережах при цьому можуть бути довільні. Це значить, що і зміст повідомлень, і результати голосування можуть мати сумнівну цінність. Тим більше, що кількість людей, які беруть участь в обговоренні, на даний час критично мала.

Виявляється, що обговорення проектів навчальних програм на платформі EdEra – справа невдячна. Моя спроба була такою.

До теми 4.1.4 «Коло і круг» у навчальній програмі з геометрії для 7 класу я написав повідомлення: «Вилучення теми «Геометричні побудови» - це порушення Державного стандарту загальної середньої освіти. І це продовжувалося протягом двох років».

Модератор Андрій Паньков відповів: «З юридичної точки зору Ви не праві. Діти практично до кожної задачі роблять рисунок, а отже виконують геометричні побудови.

Не применшуючи значущості задач на побудову. Логіка їх видалення була наступна: годин на вивчення предмета, очевидно, хотілось би більше. Є тема яка досить складно засвоюється і її вилучення не порушує логіку викладу матеріала...».

Вважаю доречним прокоментувати відповідь Андрія Панькова в двох аспектах - юридичному та методичному.

1. Юридична сторона питання розкрита у статті «Зміни в освіті: ознаки реформи чи волюнтаризму? Частина 2» на сайті «Шкільна освіта». Дуже шкода, що цю статтю мало хто прочитав, на відміну від частини 1. Для наочності нижче подані витяги з документів, про які йде мова.

1) Витяг з Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392:

 

Зміст освіти

Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів

IV. Освітня галузь «Математика»

Основна школа

Геометричні фігури

 

Побудова циркулем і лінійкою.
 

виконувати основні побудови на площині циркулем і лінійкою, застосовувати вивчені означення, властивості і методи до розв’язування найпростіших задач, зокрема прикладного змісту

2) Витяг з навчальної програми з математики для учнів 5- 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ № 664 від 06.06.2012):

К-ть год

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня

18

Тема 4. КОЛО І КРУГ. ГЕОМЕТРИЧНІ ПОБУДОВИ

 

Коло. Круг

Дотична до кола, її властивість

Коло, описане навколо трикутника

Коло, вписане в трикутник

Задача на побудову та її розв’язування.

Основні задачі на побудову:

  • побудова трикутника за трьома сторонами;
  • побудова кута, що дорівнює даному;
  • побудова бісектриси даного кута;
  • поділ даного відрізка навпіл;
  • побудова прямої, яка перпендикулярна до даної прямої

Геометричне місце точок

Учень/учениця:

наводить приклади геометричних фігур, указаних у змісті

пояснює, що таке: задача на побудову; геометричне місце точок

формулює:

  • означення: кола, круга, їх елементів, дотичної до кола, серединного перпендикуляра до відрізка, кола, описаного навколо трикутника, і кола, вписаного в трикутник;
  • властивості: серединного перпендикуляра до відрізка, бісектриси кута, дотичної до кола, діаметра і хорди кола, серединних перпендикулярів до сторін трикутника, бісектрис кутів трикутника

зображує та знаходить на малюнках: коло та його елементи; дотичну до кола; коло, вписане в трикутник; коло, описане навколо трикутника

будує за допомогою циркуля і лінійки: трикутник за трьома сторонами; кут, що дорівнює даному; бісектрису кута; середину відрізка; пряму, яка перпендикулярна до даної прямої

обґрунтовує правильність виконаних побудов для основних задач

доводить:

  • властивості дотичної до кола;
  • теореми про існування кола, вписаного в трикутник, і кола, описаного навколо трикутника

застосовує вивчені означення і властивості до розв’язування задач, у т.ч. на побудову

Жовтим кольором виділений вилучений матеріал.

3) Витяг з навчальної програми з математики для учнів 5- 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ № 664 від 06.06.2012) (Із змінами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України № 585 від 29.05.2015):

К-ть год

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня

13

Тема 4. КОЛО І КРУГ

Коло. Круг

Дотична до кола, її властивість

Коло, описане навколо трикутника

Коло, вписане в трикутник

Геометричне місце точок

Учень/учениця:

наводить приклади геометричних фігур, указаних у змісті

пояснює, що таке: геометричне місце точок

формулює:

  • означення: кола, круга, їх елементів, дотичної до кола, серединного перпендикуляра до відрізка, кола, описаного навколо трикутника, і кола, вписаного в трикутник;
  • властивості: серединного перпендикуляра до відрізка, бісектриси кута, дотичної до кола, діаметра і хорди кола, серединних перпендикулярів до сторін трикутника, бісектрис кутів трикутника, властивості дотичної до кола

зображує та знаходить на малюнках: коло та його елементи; дотичну до кола; коло, вписане в трикутник; коло, описане навколо трикутника

застосовує вивчені означення і властивості до розв’язування задач

2. Методична сторона питання.

Учителі математики добре знають, що у шкільному курсі геометрії є чимало задач, для розв’язування яких не потрібно виконувати малюнок. Але для розв’язування більшості геометричних задач малюнок потрібний. Він може виконуватися не точно і допомагає розв’язати задачу.

Задачі на побудову за допомогою циркуля і лінійки – це окремий вид геометричних задач. У 7 класі необхідно навчити дітей виконувати основні задачі на побудову циркулем і лінійкою: побудова трикутника за трьома сторонами; побудова кута, що дорівнює даному; побудова бісектриси даного кута; поділ даного відрізка навпіл; побудова прямої, яка перпендикулярна до даної прямої. Ці задачі не є «досить складними». Логіка їх видалення, на мою думку, була проста – «ніякої логіки».

І, взагалі, бажано було би, щоб модератором обговорення проектів навчальних програм з математики на платформі EdEra був учитель математики або хоча б людина, яка має якесь відношення до математики, бо після отриманої відповіді в мене виникли сумніви в останньому.

Петро Мороз

P.S. Вже після опублікування статті поцікавився, хто ж такий Андрій Паньков (Google все знає). Виявляється, що він – кандидат фізико-математичних наук… Чому ж такий непрофесійний коментар? Тому, що «розвантаження» навчальної програми з математики у 2015 році проводилося на підставі наказу Міністерства освіти і науки України від 06.02.2015 № 100 «Про розвантаження навчальних програм для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів», яким визначено склад робочої групи з розроблення програми з математики:

1.  Бурда Михайло Іванович - завідуючий відділу математичної та інформативної освіти Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор

2. Паньков Андрій Вікторович – науковий співробітник відділення науково-методичного забезпечення загальної середньої освіти ІІТЗО

3. Якір Михайло Семенович – вчитель Києво-Печерського ліцею № 141 «Лідер» м. Києва

4. Номіровський Дмитро Анатолійович - професор факультету кібернетики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, доктор фізико-математичних наук, професор.

Переглядів: 1577 | Додав: Peter | Рейтинг: 5.0/5
Всього коментарів: 0
avatar
Пошук
Нові документи
Нові накази МОН
Про внесення змін до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності
Про внесення змін до Інструкції про порядок комплектування та облік підручників і навчальних посібників у бібліотечних фондах...
Про проведення у 2017/2018 навчальному році Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)

Нові листи МОН
Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про освіту»
Про відзначення Дня захисника України
Про організацію та проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2018»

Новини освіти
Вхід на сайт
Календар
«  Лютий 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728
Наше опитування
Які матеріали найпотрібніше розміщувати на сайті (вибрати один)?
Всього відповідей: 368
Джерела інформації







Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0