Старогрецький філософ Геракліт стверджував, що для пробудження в собі Людини важливо навчитися пізнавати себе і мислити.
Наближається до фінішу шкільна пора, і випускників особливо хвилюють питання: «Який я?», «На що я здатний?», «Який шлях вибрати в житті?», бо якщо помилитися, то не тільки здібності чи талант залишаться нерозкритими, але і все життя може перетворитися на сіре животіння. Адже досить багато людей, які закінчили школу, живуть, працюють і не підозрюють, який у них дрімає талант...
Пізнати самого себе, особливо у шкільному віці, вельми складно з однієї причини: старшокласники практично не знають особливостей людської психіки, повністю покладаються на своїх наставників. Але, як відмітив видатний педагог В. О. Сухомлинський, «постав над собою і сто вчителів – вони виявляться безсилими, якщо ти не зможеш сам стати дисциплінованим громадянином, вольовою людиною».
Спробуємо заглянути в себе, зважити свої можливості та правильно намітити свій життєвий шлях за допомогою такого алгоритму:
1. Який стан мого здоров'я? Як я фізично удосконалююся?
2. Який у мене темперамент?
3. Особливості мого мислення.
4. Чи завжди я достатньо уважний?
5. Яка пам’ять у мене краще розвинена: зорова чи слухова?
6. Чи правильна моя мова?
7. Чи достатньо читаю, чи багато пізнаю, окрім обов'язкового матеріалу?
8. Який предмет засвоюю краще, який гірше?
9. Чи завжди вчуся, працюю в повну міру своїх сил?
10. Яке моє місце серед людей?
11. Як співвідносяться у моєму житті «треба» і «хочу»?
12. Чи умію себе контролювати?
Цілком зрозуміло, що неможливо за допомогою якої-небудь програми скласти повну і точну характеристику особистості, але цей алгоритм може допомогти молодій людині пізнати саму себе, знайти своє місце в сучасному суспільстві. Самопізнання вимагає не тільки констатації того, що добре, а що погано, але і визначення шляхів виправлення того або іншого недоліку.
Працюючи з цим алгоритмом, треба прагнути до об’єктивності, не перебільшувати свої недоліки або переоцінювати досягнуте. Негативну рису, звичку завжди можна виправити, провину – спокутувати. Значно гірше, якщо не визнавати своїх помилок, завжди вважати себе правим. Недаремно говорять, що найбільша перемога – це перемога над собою.
Отже, ви пізнаєте і удосконалюєте себе відповідно до вказаного алгоритму? Тоді почали!
Особливості мого мислення |
||
Чи завжди я достатньо уважний? | Яка пам’ять у мене краще розвинена: зорова чи слухова? | Чи правильна моя мова? |
Чи достатньо читаю, чи багато пізнаю, окрім обов'язкового матеріалу? | Який предмет засвоюю краще, який гірше? | Чи завжди вчуся, працюю в повну міру своїх сил? |
Яке моє місце серед людей? | Як співвідносяться у моєму житті «треба» і «хочу»? | Чи умію себе контролювати? |