|
Численні коментарі до програми «Інформатика 5-9» на EdEra містять здивування й обурення «Навіщо кожному учневі вміти програмувати?»
|
Вимоги до кожної 13-річної дитини України щодо вміння програмувати складаються з 224 слів лише в одній темі «Алгоритми і програми» у 8 кл. https://goo.gl/JG1Wm5
Цим програма «Інформатики 5-9» грубо порушує зміст Державного стандарту, у загальній частині якого в галузі теоретичної інформатики є лише «учні розвивають алгоритмічне мислення як засіб планування, організації діяльності.» ЦЕ ВСЕ. Про вміння програмувати не згадується.
На кінець 9 кл. (за вимогами програми) кожен школяр України має вміти «створювати програми для введення й виведення елементів масивів, програмувати пошук заданого, мінімального та максимального значення в масиві; програмувати обчислення середнього арифметичного та кількості елементів масиву; програмувати опрацювання елементів масиву, що задовольняють певні умови; програмувати рух графічних об’єктів та здійснювати управління його швидкістю за допомогою таймера...» і схожі «легкодоступні та зрозумілі» усім батькам і дітям терміни.
«Дати поняття алгоритму - це одна справа, а створювати програми в 8-9 класах у середовищах програмування - це вже програмування.»
В методичних рекомендаціях 2016/2017 н.р. для дітей 8 класу: «рекомендується розпочинати вивчення процесу розроблення програм з використанням повнофункціональної мови програмування і середовища програмування». І рекомендовано «використовувати середовища програмування: Object Pascal, Visual Basic, Python, Java, C#, C++, Lazarus (мова Object Pascal)».
Тобто, це аж ніяк не початкове знайомство з основами програмування та не згаданий у стандарті «розвиток алгоритмічного мислення».
Структура та стилістика програми інформатики 5-9 є застарілим, ще в дусі старих радянських часів, документом. Й сьогодні ще, як близнюк, нагадує рос. стандарт 2015 року для поглибленого вивчення інформатики. Близнюк російський виглядає привабливіше, бо в їх програмах лишились (на відміну від нашої) в достатній кількості мультимедіа, моделювання, графіка, анімація, питання безпеки. В українському Держ.стандарті подібним напрямкам теж приділяється достойна увага, але, на жаль, не в програмі.
Наша «Інформатика 5-9» - це старий математично-алгоритмічний сухар, зі значним перекособоченням в бік професійного серйозного програмування та математики (російська інформатика належить до математичної галузі).
Цифрове середовище багатше й цікавіше, свідчення тому - програми з інформатики європейських країн.
Чому так може бути в Україні, що примхи однієї людини в МОН, яка відповідає за інформатику, можуть нівечити долі сотні тисяч дітей, яким не цікаві глибокі деталі мов Python, Java чи C++? Ці українські діти завтра, можливо, стануть музикантами, художниками, поетами й не мріють про програмування. Їх долі і талант можуть бути стертими невпевненістю в свої силах через непосильні вимоги програмувати у 8 та 9 класах (224+127 слів вимог до теми «Програмування») для 1 години на тиждень інформатики.
Програмування не планують вилучати зі змісту «Інформатики 5-9» науковці та чиновники у складі робочої групи з оновлення, і принципово не чують десятки коментарів вчителів та й самих програмістів (які натомість пропонують розвивати мислення дитини).
Програмування для дитини - як вищий рівень таланту в галузі, як написання своєї пісні чи створення дизайнерського одягу, як видання роману, як відкриття нового закону чи доведення нової теореми...
Залишаю, як історію, деякі із численних коментарів з EdEra з застереженнями та проханнями НЕ ПРИМУШУВАТИ програмувати кожну дитину в Україні у віці 13-14 років:
Найцінніші коментарі у громадському обговоренні програми з інформатики 5-9 клас на EdEra
«Мови програмування швидко змінюються. Я працював з програмістами (свіжими випускниками інститутів). Так ось, написати код вони можуть, якщо алгоритм їм намалювати або зібрати зразок вручну. А ось перевести мову життя (фізики, статистики, електронікі, телекому, бізнесу та ін.) вони були НЕ спроможні. Крім того, були дуже обмежені в мисленні межами свого середовища програмування. Це я до того, що дітей треба вчити перекладати оточуюче нас життя в код, знаходити математичні моделі.
Потрібні системні аналітики, бізнес-аналітики, архітектори, а не бездумні кодери.
І ось тут комплексні проекти, що об'єднують кілька предметів можуть дуже допомогти.
Потрібне місце для генерації ідей комплексних проектів, не обов'язково, щоб лише інформатика була. Писати ескізні проекти, сценарії, міждисциплінарні угоди тощо.
І в кожному предметі мають бути виставлені майлстоуни - для вирівнювання успішності учнів з різних предметів перед включенням чергового комплексного проекту.
У підсумку, кордони між предметами сильно розмиються або зникнуть і наша навчальна модель стане схожа на ту, що ввели в Фінляндії (без окремих предметів).»
«Те, що бізнесу потрібні кодувальники не означає, що школа має їх готувати. Ще одне питання мова програмування. У вересні на серпневій конференції вчителів інформатики ми зачитали абзац з методичних рекомендацій про мови програмування і задали питання «Хто володіє зазначеними мовами?». У залі руку підняла лише одна, не вчителька, - студентка...
Нині маємо таку статистику, що 80% вчителів - це вчителі в яких інформатика не є їх спеціальністю, вони не атестуються з цього предмету, а відповідно і рівень, і зацікавленість предметом дуже низька. Вони практично не можуть розвинути в дитини мотивацію вивчати програмування.»
«Програмування - занадто специфічна наука / діяльність, потрібна небагатьом. А комп'ютери зараз скрізь і в усьому. Набагато важливіше навчити школяра в принципі вмінню працювати на комп'ютері. А програмування ... Навіть з коментарів видно, що люди й гадки не мають, хто чим займається. «Синові сподобався HTML, давайте давати програмування з першого класу - це цікаво дітям!» - Ось тільки HTML НЕ МАЄ ЖОДНОГО ВІДНОШЕННЯ ДО ПРОГРАМУВАННЯ!
Сама програма викликає, м'яко кажучи, подив. Власне, всі шкільні програми з інформатики такими були і, як видно, нічого не змінюється. «Презентації» в 6-му класі до того, як діти вивчать «Комп'ютерну графіку» і «Мультимедіа» в 8-м? А що вони там показувати збираються? Який «геній» це придумав? Зате нічого не розповідаємо, наприклад, про програми для креслення або пакети «ділової графіки».
«Табличні процесори» в 7-му класі? Навіщо? Це ж досить таки вузькоспрямований інструмент. У дітей, до 9-го класу, просто не буде задач для вирішення. І, знову ж таки: вирішуємо завдання в табличному редакторі і мовчимо про існування найрізноманітніших програм для математики.
«Я працюю програмістом і активно використовую алгоритми. Питання - чи є сенс ВСІМ учням вміти розробляти алгоритми? Школа вчить майбутніх музикантів і поетів (їм поняття «алгоритм» не потрібно). Школа вчить майбутніх спортсменів, продавців, доярок, ремонтників автомобілів, а також представників сотні інших спеціальностей, яким поняття «алгоритм» також не потрібно.
Як мені здається, мета предмета «Інформатика» складається в підготовці базових навичок роботи з ПК, Інтернетом, графікою (3D в тому числі), електронних таблиць і комп'ютерних ігор. Алгоритмам же навчать тих, кому це буде ПОТРІБНО і ЦІКАВО, в ВУЗах.
Пропоную прибрати безліч розділів, присвячених програмуванню, і замінити їх на те, що потрібно РЕАЛЬНИМ користувачам комп'ютерів.»
«Алгоритмізацію і програмування перенести в необов'язковий курс, програмування має бути для обраних.»
«Програмування для профільної школи, бо ніж розбиратися з новими середовищами програмування (які постійно нові з'являються) краще навчати учнів тому, що кожному потрібно - презентації, робота з текстовими документами, мультимедійними пристроями, роботі в Інтернеті. Це дійсно дитині знадобиться в житті.»
«В першу чергу, ми повинні думати про учня, а не про те, як виконати програму (саме зараз ми це й робимо, навіть без підручників для 5 класу). Щодо програмування, то це питання потрібно розглядати у навчальному закладі, де можливе поглиблене вивчення предмету, а в загальноосвітньому навчальному закладі достатньо основ програмування. Погоджуюся з думкою про те, що кількість годин має визначати вчитель.»
«Програмування (а не ознайомлення з можливостями різних мов і середовищ програмування) можливо тільки в профільних класах з відповідним чином підготовленими вчителями.»
«Для сприйняття теми програмування учень повинен мати певні здібності даровані від природи, а саме мати математичний склад розуму. Останнім часом у нас переважають діти з гуманітарним складом розуму, це я про звичайні загальноосвітні школи. Таким дітям навіть самі прогресивні методики і найкращі вчителі не в змозі допомогти зрозуміти дану тему. На власному досвіді я впевнилась, що програмування - це для обраних. Із 45-ти учнів 8-х класів розуміють цей розділ лише ОДИН. Тому на мою думку із програми треба прибрати програмування будь-яке. .»
«У нашому місті є велика кількість шкіл суто гуманітарної спрямованості. В основному, це мовні школи, де вже починаючи з другого класу вивчають дві іноземні мови, на які відводиться від 8-ми годин в тиждень. До восьмому класі кількість годин іноземної мови досягає 12 і більше годин. До чого я це. Поки діти гралися зі Scretch, все було нормально, але коли в 8-му класі почався двійкового коду, алгоритми, ООП, почалися проблеми. Як з боку дітей - ну не структуровані у них мізки під математику і елементарне програмування, так і з боку батьків - навіщо дітям, які не збираються присвячувати своє життя точним наукам, страждати і отримувати погані оцінки. Десь в коментарях промайнув пропозицію в 8-х та 9-х класах дати можливість школам визначати, вчити чи ООП або на більш поглибленому рівні освоювати ІКТ. З огляду на запропоновану профілізацію в 10 і 11 класах, мені здається, це було б більш ніж розумно.»
«Дати поняття алгоритму - це одна справа, а створювати програми в 8-9 класах в середовищах програмування - це вже програмування. Розділ в 8-му класах так і називається «Основи програмування», а в 9 класі взагалі масиви розглядаються. З урахуванням того, що вимога «програмувати» відсутня у Держ.стандарті.
«Мова йде не лише про опрацювання елементів масиву. Пошук, сортування - ось де випробування для сірої речовини. Чи усім дев'ятикласникам воно по силах? Та і для чого? Як на мене, матеріал складний, не життєво необхідний. Тим, хто прийде до 10 класу і обере інформатику - ось там можна заглиблюватися і в масиви (і не тільки в одновимірні)»
«Чинна програма інформатики 5-9 заточена сама в собі без прив'язки до ключових компетенцій.
Предмет має реальну прив'язку лише до математики, про що на кожному кроці прихильники колишньої радянської школи (як вершину міжпредметності).
Так, інформатика була сестрою математиці, коли перфокарти втикували в машинки (і коли створювали перші ЕОМ з метою допомогти в обчисленнях науковцям)...
Коли причепили клавіатуру та почали набирати тексти замість друкарської машинки, - вже, вибачте... Ціла галузь секретарок-друкарок зникла й з того часу інформатика вже стала подругою й мовам.
Звуки, фото, відео... Мобільні пристрої...
Ой, а ми ще й спілкуємося з усім світом дякуючи ІТ!
Цього наша програма інформатики не бачить. Вона залишилась лише подругою з однією царицею - з математикою. Минуле століття».
«Пані Наталю, правда знаходиться десь посередині. Вимоги до програмування в 7 класі, які Ви наводите, видаються надмірними і неадекватними, але також не можна звести вивчення інформатики лише до знайомства з Гугл-доками та різними інтерфейсами».
Оригінал статті
Наталія Саражинська,
учитель інформатики Білоцерківської
спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 12
з поглибленим вивченням інформаційних
технологій Білоцерківської міської ради
Київської області |