Багато хто думає, що здоров’я – це його особиста справа, «тільки моє багатство». Насправді здоров’я кожної людини – головне суспільне надбання. І річ не лише в тому, що чим менше у нас хворих людей, тим більше виробляється необхідної нам продукції і менше засобів витрачається на лікування. Здоровий спосіб життя задля високих духовних цінностей – ось що головне.
Здоров'я залежить від безлічі чинників. Нині переважає думка, що здоров’я людини на 50% визначається способом життя; на 20% – екологічними; на 20% – біологічними (спадковими) чинниками і на 10% – медициною. Отже, якщо людина веде здоровий спосіб життя, то все це зумовлює на 50% високий рівень її здоров’я. І, навпаки, людина, що не дотримується здорового способу життя, підриває своє здоров'я, прирікає себе на страждання і муки, передчасну старість.
Велике значення має схильність людини загострено реагувати на події, приписувати їм додаткове значення. Виявити, наскільки ви «перевищуєте межу» адекватного реагування на типові життєві ситуації, можна за допомогою тесту.
Здоров'я – за визначенням Всесвітньої організації охорони здоров'я – це стан повного фізичного, духовного і соціального достатку, а не тільки відсутність хвороб і фізичних дефектів.
Здоров'я людини є найважливішою цінністю життя. Його не можна ні купити, ні придбати ні за які гроші, його потрібно оберігати і охороняти, розвивати і удосконалювати, покращувати і зміцнювати.
Можна почути, як зараз говорять: людина – сам собі лікар і тренер.
Людський організм потребує особливої уваги, оскільки багато енергії витрачає на власне зростання. Тому із-за втоми і настрій може бути поганий: нічого не хочеться робити, хочеться усамітнитися і т.п. Такий стан виникає часто при одноманітній роботі, монотонних заняттях, адже людину стомлює не сама діяльність, а її одноманітність, якої у навчальній праці, в шкільному житті ще забагато. Тому треба змінювати вид діяльності: втомилися писати або читати – знайдіть собі корисну фізичну роботу; починаєте відчувати незадоволення від роботи фізичної – перегляньте журнал, книгу, газети.
Загартуванням свого організму за допомогою силового спорту зараз захоплюються не тільки хлопці, але й дівчата, що освоюють чоловічі види спорту: дзюдо, самбо, футбол і ін. Деякі хлопці, наслідуючи того чи іншого спортсмена, починають самостійно «накачувати біцепси» або освоювати силові прийоми. Природно, займатися улюбленим видом спорту похвально, тільки треба постійно пам’ятати, що спорт, всі гартувальні процедури повинні служити головному – всебічному гармонійному розвитку організму.
Які складові робочого дня учня?
Навчальний час
Уроки, практичні і лабораторні роботи, позакласна робота, навчальна практика, державна підсумкова атестація – основні етапи становлення випускника загальноосвітнього навчального закладу. Все це вимагає від учнів не тільки ґрунтовної ерудиції і підготовленості, але і великої зосередженості, високої працездатності, хорошого, міцного і стабільного здоров’я, надзвичайної націленості і прямого використання всіх своїх резервів і напрацювань, навичок і вмінь у сфері здорового способу життя на вирішення всіх основних навчальних завдань і проблем.
Рекомендації учням:
1) перед навчальними заняттями потрібно добре відпочити; щоденна ранкова зарядка допоможе вам бути на уроках в добрій фізичній формі;
2) бути активними на навчальних заняттях: пасивне перебування (присутність «для галочки») – ворог ваших успіхів;
3) уміло і активно використовувати перерви між заняттями; пам’ятайте: рухи є кращим джерелом відновлення і відпочинку; паління і наркотики, горілка і пиво, неробство і лихослів’я – таємні і явні вороги інтелекту, вихованості та професійного зростання.
Позаурочний час
Основна спрямованість здорового способу життя в позаурочний час – на відновлення і оздоровлення після навчання. Сон, харчування, особиста гігієна, участь веденні домашнього і особистого підсобного господарства, догляд за молодшими братами і сестрами, особами похилого віку, дорога до школи і назад, різноманітні тимчасові роботи, заняття у гуртках і секціях, додаткові заняття – ось основні складові позаурочного часу.
Позаурочний час учнів не повинен бути нескінченно тривалим. Навпаки, завдання полягає в тому, щоб всі життєво важливі і невідкладні завдання і проблеми виконувалися в розумно-стислі терміни, щоби школяр викроював для себе декілька годин вільного часу.
Вільний час
Вільний час – це пора активної творчої діяльності, самоосвіти, культурного розвитку, активного фізкультурно-спортивного заряджання свого організму, товариських зустрічей і спілкування, активного відпочинку.
Вільний час – час особистої творчості, удосконалення. Саме по тому, як людина користується вільним часом, можна судити про її здоровий спосіб життя.
Починаючи з шкільної лави, сучасна людина відчуває нестачу у фізичних навантаженнях, в русі: зараз ви зайняті «сидячою» обов'язковою працею 8–9 годин на добу, після закінчення школи у вас теж може бути «сидяча» робота. Без належного фізичного навантаження людина обов’язково зіткнеться з проблемами гіпокінезії, гіподинамії, адинамії і т.п.. Отже, пошук можливості для додаткових фізичних зусиль повинен стати звичкою. А знайти таку можливість неважко. У будь-якій домашній праці ви знайдете сприятливу можливість для фізичних рухів. Фахівці підрахували, що при приготуванні сніданку, обіду і вечері можна зробити «похід» майже в 10 кілометрів. А якщо перед вашим вікном або у дворі є ще пустирі або чагарники, окультурте цю землю разом з друзями, посадіть хоч один або декілька кущів, квіти, і ви знайдете в цьому не тільки фізичну, але й моральну насолоду. І люди будуть вдячні вам за господарське, дбайливе відношення до землі.
Постійна єдність дій голови і рук, чергування розумової праці з фізичною – сучасна основа здоров’я і гармонії особи.
Джерело: http://shkos.at.ua/doc/dla_uchniv/stan_zdorov-ja_i_fizichne_vdoskonalennja.doc |