Новини
Управління
Нормування праці Охорона праці Планування роботи Система контролю Шкільна документація Атестація педпрацівників Робота педради Реформа освіти Освітній менеджмент
Методика
Освітні технології Методичні рекомендації Діагностична робота Стан викладання Навчальні кабінети Методичний кабінет Аналіз уроку Анкетування
Учительська
Календарне планування Поурочне планування Сценарії заходів Майстер-клас Класне керівництво Тести для учителів Педагогічний словник Творчість учителів
Бібліотека
Нормативні документи Навчальні підручники Облік підручників Електронний каталог Сценарії Бланки, форми Актуальні питання
Для батьків
Сім'я і закон Сім'я і виховання Методика виховання Батьки і педагоги Здоров'я дітей Поради психолога Батьківські тести Завдання для батьків
Для учнів
Захист своїх прав Молодь і суспільство Самовиховання Як правильно вчитися? Крилаті вирази Саморозвиток Шкідливі звички Учнівські тести Цікавий Інтернет

Каталог статей

Головна » Статті » Для учнів » Самовиховання

Типи темпераменту

Ви, напевно, не раз чули такі слова, як сангвінік, холерик, флегматик, меланхолік. Часто люди характеризують близьких словами «гарячий», «холоднокровний», «спокійний», «незворушний» і т.п. Ці оцінки «на око» не завжди точні, або характеризують людину лише за окремими якостями її темпераменту, в основі якого лежить певний тип вищої нервової діяльності.

Темперамент – це індивідуальна особливість людини, що проявляється в силі емоційних реакцій, а також у збудливості, врівноваженості, швидкості, ритмі й інтенсивності психічних процесів.

На основі цих поглядів сформувалося вчення про чотири типи темпераменту: сангвінічний, холеричний, флегматичний та меланхолічний.

За І. Павловим, різні типи вищої нервової діяльності розрізняються за такими показниками:

– силою процесів збудження та гальмування в корі головного мозку;

– урівноваженістю процесів збудження та гальмування в корі головного мозку;

– рухливістю процесів збудження та гальмування в корі головного мозку (тобто швидкістю, з якою збудження може змінитися на гальмування і навпаки).

Із комбінації вищезазначених показників І. Павлов визначив чотири типи вищої нервової діяльності.

Сангвінік

Жвавий тип – характеризується повною врівноваженістю процесів збудження та гальмування в нервовій системі, а також значною силою й рухливістю цих процесів. Така людина бадьора, активна, діяльна, нудьгує без діла, комунікабельна, здебільшого має гарний настрій, оптимістичний погляд на життя, доброзичлива, нікого не ображає й нікому не заздрить, швидко забуває образи. Вона легко переживає невдачі та неприємності. Це дуже емоційна людина, а тому має живу міміку і зазвичай дуже жестикулює, голосно розмовляє. Сангвінік швидко і бурхливо реагує на те, що привертає увагу, швидко зосереджується; енергійний і працездатний, рухи і мова швидкі, розум меткий; швидко включається в роботу і перемикається з однією на іншу; вільно вступає в контакти з іншими людьми, швидко освоюється і звикає до нової обстановки.

Негативний бік сангвініка – брак сили волі й певна поверховість, яка виявляється в навчанні та праці, поспішність у прийнятті рішень. Сангвініки схильні до частої зміни своїх інтересів і захоплень. Тому сангвініки повинні виховувати в собі такі якості: волю, стриманість, самовладання, більшу зосередженість у навчанні та праці, інших справах.

Холерик

Нестримний, сильний, неврівноважений тип – характеризується переважанням процесів збудження над гальмуванням. Такій людині притаманний високий рівень нервово-психічної активності та енергійності дій, яскравість емоційних переживань.

Інтереси і прагнення стійкіші, ніж у сангвініка; може образитися, розсердитися із-за дрібниць; його відношення до людини або предмету легко визначити по обличчю; важко переключає увагу з одного об'єкту на іншій. Це сильний, бойовий, але неврівноважений тип.

Холерик бурхливо й нестримно переживає радість і сум, схильний до протилежних настроїв, нападів дратівливості; іноді буває схильний до необміркованих вчинків під дією афектів. Міміка та рухи холерика, як правило, різкі, різноманітні, мова – голосна. Людина з холеричним темпераментом має спрямовуватися на виховання стриманості, самовладання, кращого ставлення до людей, доброзичливості.

Флегматик

Спокійний, або інертний, тип – характеризується значною силою, урівноваженістю процесів збудження та гальмування, але малою рухливістю, деякою інертністю нервових процесів. Досить часто це людина дуже працьовита, завзята й наполеглива в роботі, але зазвичай надто некваплива у прийнятті рішень, важко переключається з однієї справи на іншу навіть тоді, коли це потрібно зробити терміново; як правило, не схильна до частої та різкої зміни настрою. Він повільно обмірковує свої життєві плани й неквапно втілює їх у життя.

Флегматик незворушний, терплячий, темп мови і рухів повільний; поволі і насилу зосереджує і перемикає увагу, пристосовується до нової обстановки, до нових людей, перебудовує навики і звички; замкнутий, більше цікавиться собою, своїми переживаннями, ніж зовнішніми подіями.

Флегматик має спокійну міміку, жести й мову. Флегматикам дуже корисно займатися спортом, особливо його ігровими видами, частіше бувати в театрі, слухати музику, спілкуватися з людьми.

Меланхолік

Слабкий тип – характеризується слабкістю нервових процесів, як збудження, так і гальмування, з переважанням останнього. Для них властиве швидке виснаження нервової системи, що може призводити до втрати працездатності. Меланхолік – дуже вразлива, слабовільна людина, яка часто страждає, переживаючи навіть невеликі неприємності.

Меланхолік дуже чутливий, образливий до сліз; пасивний, невпевнений, боязкий; часто сумує; голос тихий; швидко стомлюється, працездатність низька, увага нестійка; нетовариський, замкнутий, боїться труднощів; повільний.

Йому притаманна нерішучість, невпевненість у своїх діях, силах. Кожну невдачу він сприймає як трагедію, завжди очікує неприємностей – як від свого життя, так і від людей. Меланхолік боїться труднощів, легко підкоряється стороннім впливам. Міміка й жестикуляція меланхоліка бідні, маловиразні. Меланхолікам дуже корисно займатися спортом, особливо тими його видами, які пов’язані з певним ризиком, розвитком мужності, яскравими емоціями.

Який у мене темперамент?

Як бачите, за цими характеристиками можна проаналізувати свої риси і віднести себе до того або іншого типу. Якщо виявиться, що для вас характерні риси не одного, а двох або навіть трьох типів темпераментів відразу, не хвилюйтеся: у чистому вигляді вони зустрічаються дуже рідко. І, взагалі, не можна вважати один тип тільки позитивним, а інший – тільки негативним.

Виходячи з можливостей нашого ресурсу, пропонуємо вам чотири тести, які допоможуть визначити, який тип темпераменту у вас домінуючий (переважаючий).

Тип темпераменту (тест 1) Тип темпераменту (тест 2) Тип темпераменту (тест 3) Тип темпераменту (тест 4) 

Результати кожного тесту запам’ятайте або збережіть. Фактично це тестування за окремими типами темпераменту.

Аналізуючи свій темперамент за приведеними характеристиками, потрібно звернути увагу на те, що вам особливо заважає вчитися, спілкуватися з товаришами і дорослими. Припустимо, що ви швидко втомлюєтеся. Значить, треба спочатку розбивати виконання того або іншого завдання на дрібні частини і робити між ними перерви, а потім ці частини поступово збільшувати. Або, припустимо, у вас дуже тихий голос. Починайте його розвивати: удома перед дзеркалом виразно і голосно читайте завчений напам'ять вірш або переказуйте вивчений матеріал. А якщо ви боязливі, то неодмінно треба навчитися діяти за правилом: «Чого боюся, за те і беруся!».

Починаючи боротьбу з недоліками вашого темпераменту, які здаються вам «нестерпними», спочатку обдумайте, усвідомте, і тільки тоді дійте. Потрібно також вчитися й у старших. Вчитися, а не копіювати якусь іншу людину, адже це може привести вас до повного безвілля і втрати власної особи. Але і не можна допускати неприборканості своїх звичок і бажань, поступати за егоїстичним принципом «хочу і буду».



Джерело: http://shkos.at.ua/doc/dla_uchniv/mij_temperament.doc
Категорія: Самовиховання | Додав: Peter (03.02.2015)
Переглядів: 6557 | Рейтинг: 5.0/5
Всього коментарів: 0
avatar
Категорії розділу
Самовиховання [2]
Навчання [2]
Світ професій [1]
Пошук
Нові документи
Нові накази МОН
Про внесення змін до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності
Про внесення змін до Інструкції про порядок комплектування та облік підручників і навчальних посібників у бібліотечних фондах...
Про проведення у 2017/2018 навчальному році Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)

Нові листи МОН
Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про освіту»
Про відзначення Дня захисника України
Про організацію та проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2018»

Новини освіти
Вхід на сайт
Наше опитування
Які матеріали найпотрібніше розміщувати на сайті (вибрати один)?
Всього відповідей: 368
Джерела інформації







Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0