Новини
Управління
Нормування праці Охорона праці Планування роботи Система контролю Шкільна документація Атестація педпрацівників Робота педради Реформа освіти Освітній менеджмент
Методика
Освітні технології Методичні рекомендації Діагностична робота Стан викладання Навчальні кабінети Методичний кабінет Аналіз уроку Анкетування
Учительська
Календарне планування Поурочне планування Сценарії заходів Майстер-клас Класне керівництво Тести для учителів Педагогічний словник Творчість учителів
Бібліотека
Нормативні документи Навчальні підручники Облік підручників Електронний каталог Сценарії Бланки, форми Актуальні питання
Для батьків
Сім'я і закон Сім'я і виховання Методика виховання Батьки і педагоги Здоров'я дітей Поради психолога Батьківські тести Завдання для батьків
Для учнів
Захист своїх прав Молодь і суспільство Самовиховання Як правильно вчитися? Крилаті вирази Саморозвиток Шкідливі звички Учнівські тести Цікавий Інтернет
Головна » 2018 » Лютий » 27 » Проблеми з освітньою субвенцією: де взяти кошти на освіту?
12:13
Проблеми з освітньою субвенцією: де взяти кошти на освіту?
Освітня субвенція розподіляється між відповідними бюджетами на основі формули, яка розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері освіти, та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Показник обсягу освітньої субвенції для місцевого бюджету визначається за формулою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1088 «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами», виходячи з розрахункової кількості ставок педагогічних працівників, яка визначена на підставі навчального навантаження, розрахункової наповнюваності класів та навчальних планів.

Як повідомила прес-служба МОН України, у 2017 році розмір освітньої субвенції становив 52,6 млрд. грн. і вона почала спрямовуватися виключно на оплату праці педагогічних працівників, попередній її розрахунок тоді базувався лише на пропозиціях місцевих органів влади без урахування статистичних даних. У 2018 році розмір освітньої субвенції, розрахований із застосуванням вказаної формули, складає 61,7 млрд. грн. У ній закладено кошти на збільшення оплати праці вчителям.

Проаналізувавши заяви керівників місцевих органів влади про те, що грошей з цьогорічної субвенції їм не вистачає на зарплату вчителям, у Міністерстві освіти і науки України виокремили найбільш поширені причини такої «нестачі»:

  • Маніпулювання місцевою владою рішеннями Уряду. Наприклад, деякі місцеві органи влади відправляють вчителів у відпустку без збереження заробітної плати під час карантину та зменшують надбавки за престижність праці з 20% до 5%, посилаючись на Постанову КМУ від 11 січня 2018 року № 23. В дійсності ж цією Постановою Уряд підвищив нижній поріг надбавки за престижність з 1% до 5%, а вищий – з 20 до 30%.
  • Створення за рішенням місцевої влади розгалуженої мережі спеціалізованих закладів середньої освіти з поглибленим вивченням окремих предметів. Місцеві органи влади мають розуміти, що прийняття рішення про створення спеціалізованих закладів передбачає більшу кількість видатків на одного учня в таких закладах (через поділ класу на групи, більшу кількість годин, надбавки для вчителів тощо). Отже фонд заробітної плати в таких закладах є вищим, ніж передбачено формулою. Тому місцева влада має нести відповідальність за такі рішення та закладати необхідні додаткові кошти до своїх бюджетів.
  • Подання органами місцевого самоврядування некоректної вхідної інформації для розрахунку. Зокрема, щодо учнівського контингенту.
  • Статус міст обласного значення, яке отримали маленькі міста. Так, є міста, що мають такий статус, проте там наповнюваність класів у школах дуже низька, і це впливає на обсяги освітньої субвенції для них.
  • Інші подібні варіанти.

Як повідомляє освітянське відомство, за результатами місячного/квартального звіту про виконання місцевих бюджетів обласна держадміністрація має право подати МОН як головному розпоряднику бюджетних коштів обґрунтовані пропозиції щодо перерозподілу видатків субвенції між обласним бюджетом, бюджетами міст обласного значення, районними бюджетами (у межах видатків регіону).

У разі підтвердження недостатнього обсягу освітньої субвенції за результатами спільного з Міністерством фінансів аналізу доходів та витрат кожного конкретного органу місцевого самоврядування Міністерство освіти і науки визначить доцільність виділення додаткового фінансування з резервного фонду за результатами виконання державного бюджету за 9 місяців.

Щоби частково простежити за обґрунтуванням однієї з перелічених вище причин недостачі освітньої субвенції, розглянемо умовний приклад мережі закладів освіти маленького міста:

Навчальні заклади

1-4 кл.

5-9 кл.

10-11 кл.

1-11 кл.

Проектна потужність

 

кл.

уч.

кл.

уч.

кл.

уч.

кл.

уч.

уч.

НВК

0

8

0

0

0

0

0

8

60

НВК

8

151

0

0

0

0

8

151

150

гімназія

0

0

9

170

2

57

11

227

258

ЗОШ № 1

4

71

6

115

2

19

12

205

684

ЗОШ № 2

9

207

11

247

2

38

22

492

924

ЗОШ № 3

10

243

14

300

2

44

26

587

870

Всього (фактично)

31

672

40

832

8

158

79

1662

-

Оптимально

24

672

30

832

6

158

60

1662

2946

Дійсно, якщо провести оптимізацію мережі навчальних закладів у даному випадку, можна відчутно зменшити кількість класів (з 79 до 60). Треба зауважити, що у випадку переходу на вказаний оптимальний варіант мережі наповнюваність класів не перевищує 27 учнів, тобто не виникає поділу класів на групи при вивченні окремих предметів (на що можна було сподіватися). І тут виникає двояке тлумачення ситуації: з одного боку, є суттєва економія бюджетних коштів, з іншого боку, виникає потреба зменшити кількість педагогічних працівників. Яким шляхом йдуть депутати, вирішуючи проблему? Майже риторичне запитання.

Як би там не було, а організовувати профільне навчання у старших класах рано чи пізно прийдеться, а це можливо тільки при наявності у закладі освіти кількох паралельних класів. Це якщо думати про дітей...

Переглядів: 1379 | Додав: Peter | Рейтинг: 3.7/3
Всього коментарів: 0
avatar
Пошук
Нові документи
Нові накази МОН
Про внесення змін до Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності
Про внесення змін до Інструкції про порядок комплектування та облік підручників і навчальних посібників у бібліотечних фондах...
Про проведення у 2017/2018 навчальному році Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)

Нові листи МОН
Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про освіту»
Про відзначення Дня захисника України
Про організацію та проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2018»

Новини освіти
Вхід на сайт
Календар
«  Лютий 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728
Наше опитування
Які матеріали найпотрібніше розміщувати на сайті (вибрати один)?
Всього відповідей: 368
Джерела інформації







Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0