|
Як відомо, 5 травня скасовано наказ МОН України від 13.04.2016 № 433 «Про деякі питання формування штатних нормативів», який зобов’язував керівників навчальних закладів забезпечити у 2016 році скорочення штатних працівників на 10 відсотків.
|
Попробуємо розібратися у причинах такого «швидкого реагування», адже департаменти (управління) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій, вищі навчальні заклади, які належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України, до 15 липня 2016 року повинні були надати Міністерству інформацію щодо здійснення скорочення, передбаченого п. 1 цього наказу, а, значить, механізм скорочення вже був запущений, принаймні, на психологічному рівні…
У констатуючій частині наказу № 433 від 13.04.2016 підставою вказано пункт 5 Прикінцевих положень Закону України від 24 грудня 2015 року № 911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Але цей пункт вимагає від Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом (1 січня 2016 року) забезпечити перегляд типових та примірних штатів бюджетних установ з метою скорочення керівного, адміністративного, управлінського, господарсько-обслуговуючого персоналу, водіїв, робітників, які обслуговують громадські будівлі, щонайменше на 10 відсотків.
Міністерство освіти і науки України не виконало цієї вимоги, адже до 1 квітня мали бути внесені зміни до типових та примірних штатів бюджетних установ, а вже на їх основі керівники навчальних закладів могли формувати нові штатні розписи та з дотриманням вимог законодавства попереджувати працівників про можливі скорочення. Власне, ця вимога й не могла бути виконаною, бо Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів були погоджені з Міністерством праці та соціальної політики України, Міністерством фінансів України, ЦК Профспілки працівників освіти і науки та зареєстровані в Міністерстві юстиції України. При внесенні змін до них процедура погодження та реєстрації мала би повторитися, що практично не можливо, бо пропоновані зміни були викликані браком коштів, а не педагогічною доцільністю чи обґрунтованим соціальним запитом.
Так і появився формальний наказ № 433 від 13.04.2016, який фактично підштовхував керівників навчальних закладів до протиправних дій. Але будь-який наказ діє доти, доки не буде скасований (особою, яка його підписала, або вищою інстанцією) або поки не буде виконаний чи поки не закінчиться термін його дії, вказаний у самому наказі. Наказ не має юридичної сили та підлягає скасуванню, якщо він виданий із порушеннями встановлених правил.
Саме тому цілком закономірним було видання наказу від 05.05.2016 № 484 «Про скасування наказу від 13.04.2016 № 433». Напевно, його констатуючу частину варто було сформулювати інакше: «З метою дотримання Міністерством освіти і науки України вимог щодо підготовки нормативних документів». Так чи інакше, зайве напруження у колективах навчальних закладів знято… |