Міністерство освіти і науки України разом із громадською ініціативою EdCamp Ukraine за підтримки Microsoft Україна та інших партнерів проекту проводило анонімне опитування з питань документообігу та звітності в закладах середньої освіти.
До участі в анкетуванні, що тривало до 13 жовтня 2016 року, запрошувалися педагоги й адміністратори (директори та їх заступники) закладів усіх типів та форм власності.
На сайті МОН України розміщена інформація про вебінар, присвячений спільній ініціативі Міністерства освіти і науки та спільноти відповідального вчительства EdCamp Ukraine «Діти і папери: залишити, змінити, скасувати?».
«Потрібно звільнити педагогів і адміністраторів від непотрібних звітів, дати свободу для самоосвіти, творчості, а це, у свою чергу, сприятиме підвищенню якості освіти», – зазначив заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей.
Голова Ради ГО «ЕдКемп Україна», голова підкомітету загальної середньої освіти Громадської ради при МОН Олександр Елькін розповів про попередні висновки анонімного опитування педагогів та керівників шкіл, мета якого – виявити критичні точки в роботі школи, пов’язані з документообігом і звітністю.
Побіжний огляд дає можливість простежити певні тенденції та зробити попередні висновки. Так, серед документів, які, на думку педагогів, необхідно скасувати – облік дітей шкільного віку за територією обслуговування навчального закладу, так званий облік мікрорайонів (72 % респондентів), звіт про відвідування семінарів, круглих столів, тренінгів (69 %), документація з працевлаштування /продовження навчання випускників 9-х та 11-х класів (65 %). Директори та їхні заступники визначають виховні заходи як позитивний чинник, але пропонують скасувати плани й звіти по них - такої думки дотримується 61% респондентів. 58 % опитуваних адміністраторів вважають за необхідне скасувати заповнення особових справ учнів після закінчення ними школи, а 55 % – ведення книги протоколів піклувальної ради, батьківського та учнівського комітетів.
Час, який вивільниться після скасування непотрібних паперів, 79 % учителів планують присвятити родині, 67 % – самоосвіті та підвищенню кваліфікації, 47 % – відпочинку. Натомість більшість адміністраторів (76 %) вказала, що у вільний час займатиметься самоосвітою, 59 % приділятимуть більше уваги учням, 51 % – родині.
Як наголосив Олександр Елькін, значна частина вчительства і адміністраторів, хоч і заповнили анкети, проте не вірять у реальну можливість дебюрократизації освіти. За попередніми результатами опитування 55 % освітян вважають, що процес дебюрократизації залежить від Міністерства освіти і науки, близько 45 % – впевнені, що від обласних органів управління освіти та місцевих органів влади.
Команда EdCamp Ukraine вважає, що досягти результатів можливо, якщо залучити до цього процесу широку громадськість, розглянути кожен документ, що повинен заповнювати освітянин, окремо і разом у системі, а також урахувати весь попередній досвід боротьби з паперотворенням у школі. При цьому рекомендації, які будуть сформовані за результатами дослідження, варто впровадити як на рівні Міністерства, так і на локальному - щонайменше в пілотних областях.
За розрахунками громадського руху EdCamp в Україні, на всі документи у школі за місяць витрачається в середньому 4 пачки паперу, це 48 пачок на рік. Станом на 2015/2016 н. р. в Україні налічувалося 17 337 шкіл. «Отже, на місяць це - 69 348 пачок або 4 160 зрубаних дерев і 5 млн 200 тис. грн, щоб цей папір придбати», – зауважив Олександр Елькін.
Цікаве опитування проводиться на сайті «Освітня політика», який функціонує за сприяння Комітету з питань науки та освіти Верховної Ради України та фінансової підтримки Міжнародного Фонду «Відродження».
За останні три роки рівень бюрократії та паперотворчості в українській освіті:
• Дещо зріс - 64 (50.4%);
• Залишився на стабільно високому рівні - 48 (37.8%);
• Радикально зменшився - 9 (7.1%);
• Дещо зменшився - 5 (3.9%);
• Суттєво зменшився - 1 (0.8%). |