Зміни внесені на виконання Наказів Міністерства освіти і науки України № 52 від 13.01.2017, № 201 від 10.02.2017.
БІОЛОГІЯ. 6-9 КЛАСИ
1. Розширено преамбулу до програми з метою показати вчителеві передбачувані
результати навчання до початку роботи, а не як було раніше — в кінці. Для цього введено компетентнісний потенціал предмету. Оскільки голова групи одночасно працює і в групі з розробки стандартів до Нової української школи, ми вважали це зробити можливим і доцільним. Також прописані загальні передбачувані результати навчання у базовій школі. Було бажання прописати їх від першої особи, щоб учень сказав учителю, чого він від нього бажає, але теоретиками освіти було зауважено, що програма пишеться для вчителя і там не місце тексту від першої особи. Разом із тим, уперше в програмі очікувані результати навчання передують змісту.
2. Дуже важливо, що для того, аби побачити перше речення змісту програми, що його можна переписати у свій календарно-тематичний план, учителеві прийдеться перечитати преамбулу і очікувані результати. На наш погляд дуже позитивно, що вчитель перед тим, як почати викладати, буде розуміти кінцеву мету своєї роботи.
3. У програмі знайшли своє відображення наскрізні теми. У преамбулі прописано, на
що орієнтувати учнів кожного класу, а в змістових лініях показана дотичність кожної з них до формування важливих умінь.
4. У основній частині програми біологи зробили акцент саме на уміннях і ціннісних
ставленнях, що формуються в учнів унаслідок вивчення кожної теми:
Тема 3. Принципи функціонування клітини (орієнтовно 6 годин)
|
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Зміст
|
Наскрізні змістові лінії
|
характеризує:
- процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин)
порівнює:
- процеси фотосинтезу та хемосинтезу
|
оперує термінами:
- метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез
називає:
- процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;
- органели клітини, в яких відбувається дихання та фотосинтез;
наводить приклади:
- процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
Обмін речовин та енергії.
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.
Клітинне
дихання.
Біохімічні
механізми
дихання.
Фотосинтез:
світлова та темнова фаза. Хемосинтез. Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах.
|
Здоров'я і безпека
(орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері)
|
Ставлення
|
висловлює судження
- щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів;
- щодо планетарної ролі фотосинтезу:
застосовує знання про:
- процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя
робить висновок:
- про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів;
- про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів
|
5. Основна таблиця структурована, виділені терміни, якими учень оперуватиме після вивчення теми. Кількість цих термінів дорівнює приблизно 0,6 на урок, що цілком посильно. У межах кожної теми виділено до 40 % навчального матеріалу в опційне навчання. Це дуже позитивно і дозволить вчителеві обирати з опцій ті теми, які йому ввижаються найбільш корисними і доцільними. Учням такий підхід полегшить вивчення предмета і підготовку до ЗНО.
6. На жаль, не повністю вдалося синхронізувати питання міжпредметних зв'язків через намагання деяких робочих груп з інших предметів будь-що «захистити» свій предмет, що негативно позначилося на наближенні програм з різних предметів до єдиного курсу. |