«Україно, земле моя!»
(заняття - інтелектуальна кав'ярня для учнів 5-7 класів)
Мета: формувати в учнів моральні пріоритети та сприяти збагаченню знань про державотворчі процеси в Україні; виховувати в учнів почуття патріотизму, свідомої громадянської зрілості, шанобливе ставлення до державних символів України, почуття гордості за власну державу. Формувати вміння працювати в команді, співпрацювати; розвивати увагу, пам'ять, кмітливість, ерудованість; виховувати почуття взаємоповаги, взаємодопомоги, толерантності.
Обладнання: роздатковий матеріал,мультимедійний супровід (Інструкція щодо приведення в дію презентації «Кав'ярня «Патріот» - додаток 1)
Хід заняття:
Виростай, дитино, й пам'ятай
Батьківщина - то найкращий край.
Дмитро Павличко
І. Емоційна та психологічна підготовка дітей до заняття (слайд 1)
Педагог. Україно! Моя дорога Батьківщино! З чорнозему, з любистку, з рути-м'яти, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена!
Двадцять п'ять років минає з тих пір, коли Україна була проголошена незалежною державою. Досягнення українського народу загальновідомі. Це надбання різних верств населення протягом тривалого історичного процесу, а також величезна праця вихідців з України, що їх доля закинула за межі Вітчизни.
Усі ми - народ України, що його силою, волею, славою утвердилася на карті Українська держава - самостійна, ні від кого незалежна, вільна, суверенна держава українського народу.
На своєму історичному шляху український народ зазнав чимало трагічних випробувань. Усіх не перелічити. Це і татаро-монгольське нашестя, і навала польської шляхти та литовських князів, насильницька русифікація, колективізація, сибірське пекло, Голодомор 33-го, братовбивча війна...
Ми маємо пам'ятати, яку жахливу ціну заплатив український народ і платить зараз на сході нашої країни, в зоні проведення АТО за право жити на рідній землі. Пам'ятати, що в незалежності України, в соборності наших земель, у барвах Державного Прапора та мелодії Державного Гімну втілені ідеї й помисли повстанців. Високі символи України скроплені їхньою кров'ю, освячені їхніми молодими життями.
Слава Україні і слава Героям, які утвердили її незалежність!
Історичний день 24 серпня 1991 року було проголошено Днем Незалежності України. Цей день став національним святом нашого народу, а цю дату ми відзначаємо як державне загальнонародне свято.
Діти читають вірш
Учень 1.
Цей день не забути ніколи –
Повсюди в Україні, скрізь
Приніс він довгождану волю,
Він незалежність нам приніс.
І збулася мрія у народу,
Якої він віки волів, -
Учень 2.
Відчути смак ковтка свободи,
Піднявшись вгору із колін.
Тож квітни, рідна Україно,
На щастя і на радість всім.
Ти відзначаєш, ненько, нині
Свій день народження в красі.
І. Гребенюк
II. Повідомлення теми і завдань заняття
Пропоную продовжити спілкування з нагоди Дня Незалежності України в уявній інтелектуальній кав'ярні «Патріот». Для вас підготовлені різноманітні форми діяльності, приховані за «чашками» (слайд 2). Виконуючи завдання одне за іншим ми всі разом пригадаємо історію і значення національних символів нашої держави, основні засади Конституції України, народні свята і традиції українців.
III. Робота в групах
1. Об'єднання в ігрові команди. Гра «Дешифрувальник» (слайд 3)
Пропонуються три числових коди, за яким необхідно розшифрувати назви рослин - символів України (калина, барвінок, верба). Троє учнів, що розшифрують першими слова, стануть капітанами і далі сформують свої команди, в яких вони будуть працювати протягом заняття.
Для формування команд використовується вправа «Снігова куля». Капітани команд обирають з групи по гравцю. Далі обрані гравці залучають до своїх команд по одному чоловіку з групи і так далі, доки всі діти будуть у складі команд.
2. Гра «Криптограма» (додаток 2)
Криптограма - це завдання, у якому за допомогою чисел зашифровано вислів. Щоб розгадати його, необхідно дати відповіді на питання - таким чином кожній літері відповідатиме число. Розставивши літери у відповідні клітинки, дається змога легко прочитати вислів відомої людини.
Кожна команда отримує по одній криптограмі. По завершенню роботи відкриваються вислови на слайді 4.
Цитати для криптограм(слайд 4):
- Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека)
- Той, хто не любить своєї Батьківщини, нічого любити не може. (Байрон)
- В дитинстві відкриваєш материк, котрий зветься потім - Батьківщина. (Л. Костенко)
3. Гра «Знайдіть відповідності» (слайд 5)
Учасники отримують окремі написи із назвами свят, предметів, дат. Завдання - правильно поєднати написи.
Команди самостійно працюють над завданням. Після закінчення роботи на слайді 5 відкриваються пари відповідностей:
24 серпня - День Незалежності
28 червня - День Конституції
19 серпня - Спаса
14 жовтня - Покрова, День українського козацтва
Конституція - основний закон України
Державні символи - герб, гімн, прапор
4. Чи знаєте ви, що ...
Існує легенда про символи держави.
Давно-давно жила жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї своє життя. Попідростали і вирішили піти у світ прославляти свою матір. Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син між люди. І за трипроменеву корону, яка зігрівала людей і вела вперед,показувала шлях до кращого життя, дали першому синові ім'я Тризуб.
Настала черга середнього сина. Йому мати в дорогу подарувала синьо -жовтий одяг. Своїми звитяжними справами прославляв він свою матір. Одержав середній син ім'я Прапор.
А там, де був наймолодший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму наймолодшому синові подарувала соловейків голос. І одержав син за свій джерельний голос, величний спів ім'я Гімн. І з того часу йдуть поруч три брати — Тризуб, Прапор, Гімн і прославляють рідну неньку.
5. Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія!»
Настав час фізкультхвилинки. Тож хай звучить українська пісня, а ми разом з героями ролику будемо виконувати рухи.
6. Вікторина (слайд 6)
Вашій увазі пропонується гра-змагання з 5 запитань. Номер запитання відповідає кількості балів, яка зарахується команді за правильну відповідь. Кожна команда працює самостійно. Час виконання завдань - 4 хвилини. Після вичерпання часу - взаємоперевірка між командами та підрахунок балів.
1 бал. Вона символізує жіночу красу, дівочу чистоту. Широко використовувалась у народній обрядовості, зокрема у весільній. Назвіть цю рослину. (Калина)
- бали. Назвіть весільний обряд, що символізував перехід молодої до заміжнього стану. (Покривання)
- бали. Про яке свято в народі кажуть: «Перша - жито засіває, друга -дощем поливає, третя - снігом покриває»? (Пречиста)
- бали. Як називають молоде невелике деревце чи гілку, які прикрашалися квітами, калиною, пучками житнього колосся, кольоровими стрічками, і ставили у коровай? (Гільце)
- балів. Він першим переклав Біблію українською мовою, створив перший в Україні фонетичний правопис, написав перший історичний український роман. Хто він? (Пантелеймон Куліш)
7. Відео презентація «Україна»
IV. Підведення підсумків заняття
Національна гідність і патріотизм - ось риси характеру, на яких має відродитися Українська держава, її міць та авторитет у світі. А для цього ще з материнським молоком дитина повинна перейняти любов до своєї Вітчизни, щоб згодом на повні груди гордо заявити: «Я - українка, ти - українець, ми народились українцями на світі».
Список використаних джерел
Конкурси, турніри, вікторини для старшокласників / Уклад. О. Зуб'юк. -Тернопіль: Мандрівець, 2007. - 88 с.
Фізхвилинка «Україно, ми твоя надія!» [електронний ресурс] Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=8HvWHkDLDqM
Гасаненко О.С.,
керівник гуртків «Оригамі» та «Інтелект +»
ЦДЮТ Долинського району
Завантажити ► |